1100TI


In September 2016 zag ik online een advertentie waarin een rode 3-deurs Simca 1100TI van 1976 te koop stond. De auto had linksvoor wat schade en zag er voor de rest op de foto's nog best aardig uit. Meteen de telefoon gepakt en een afspraak gemaakt om dezelfde dag nog te gaan kijken. De auto kende de nodige aandachtspunten en was van de andere kant ook goed geconserveerd gebleven voor een Simca. Zeker als je bedacht dat de auto precies 40 jaar oud was. Er waren in ieder geval genoeg redenen voor mij om tot aankoop over te gaan.


Het zwarte interieur was eigenlijk best netjes. Bij een TI is zelfs de hemel ook zwart, wat ik ken van de Simca 1000 Rallye's en persoonlijk erg mooi vind. Stoelen en achterbank zijn bekleed met zwart skai en voorzien van een zacht velours in het midden. Het dashboard van een TI heeft een toerenteller en afwijkend van alle andere Simca 1100 modellen een uitklapbaar kaartleeslampje en een klein rond klokje aan de rechterkant. Af fabriek zit er een zwart sportstuur in met drie aluminium spaken en een TI embleem in het midden. De vloerbekleding is uiteraard ook zwart en nog heel netjes.


Onder de motorkap zit een 1294cc 4 cilinder, welke is voorzien van 2 dubbele weber val stroom carburateurs. De binnenschermen en chassisbalken vertonen geen sporen van roest. Het geheel ziet er verzorgd en goed onderhouden uit. Het enige wat ontbreekt is het ruitensproeier reservoir en de standaard krik. De wielsleutel is wel gewoon aanwezig. De motorkap zelf heeft ook een beetje schade en helaas is het TI embleem wat voor op de motorkap hoort als gevolg van de schade verdwenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten